TOPIK: MENETAPKAN OBJEKTIF DAN MATLAMAT
OBJEKTIF
Objektif tajuk ini adalah unutk memastikan murid memahami dan dapat menulis, menetap dan menyemak semula abjektif dan matlamat sendiri.
Objektif tajuk ini adalah unutk memastikan murid memahami dan dapat menulis, menetap dan menyemak semula abjektif dan matlamat sendiri.
11. MATLAMAT
a)
Matlamat ialah keadaan di mana sesuatu
perancangan perlu dicapai. Ia juga merujuk kepada hasil yang dicapai apabila
sesuatu perlakuan dapat diselesaikan.
1.1
MENETAPKAN MATLAMAT YANG BERKESAN
a a) Pernyataan pososif
b b) Memastikan ketepatan
) c) Menetapkan keutamaan
d d) Mencatat matlamat untuk mengelakkan kekeliruan
dan memberikan mereka keutamaan yang lebih
) e) Memastikan jumlah matlamat operasi adalah kecil.
1.2
MENETAPKAN PRESTASI, BUKANNYA HASIL MATLAMAT
a a) Menetapkan prestasi adalah sangat penting, anda
harus berhati-hati untuk menetapkan matlamat di mana anda mempunyai kawalan
yang maksimum dan tidak ada yang lebih melemahkan semangat selain dari
kegagalan untuk mencapai matlamat peribadi.
b b) Jika anda menyandarkan matlamat anda kepada
prestasi atau kemahiran atau pengetahuan sendiri, anda boleh mengawal
pencapaian matlamat a dndaan berpuas hati.
c c) Kesilapan lain adalah di mana hasil matlamat
adalah berdasarakan ganjaran untuk mencapai sesuatu, sama ada berbentuk
kewangan atau berdasarkan pengiktirafan
daripada rakan-rakan.
1.3
MENETAPKAN MATLAMAT KHUSUS
a Menetapkan matlamat tertentu yang boleh diukur,
jika anda mencapai semua syarat-syarat matlamat tersebut , maka anda bolah
berasa yakin dan selesa dengan pencapaian tersebut.
1.4
MENETAPKAN MATLAMAT YANG REALISTIK
Penetapan matlamat yang tidak realistic mungkin berkau atas sebab-sebab
berikut:
a)
Orang lain
b)
Maklumat yang tidak mencukupi
c)
Sentiasa mengharapkan prestasi terbaik
d)
Kurang rasa hormat terhadap diri sendiri
1.5
MENETAPKAN MAKLUMAT YANG TERLALU RENDAH
Matlamat boleh ditetapkan terlalu rendah kerana:
a)
Perasaan takut atau kegagalan
b)
Mengambil jalan mudah
1.6
MENETAPKAN MATLAMAT DI TAHAP YANG BETUL
a)
Menetapkan matlamat pada tahap yang betul adalah
kemahiran yang diperolehi melalui pengalaman.
1.7
MEMIKIRKAN MATLAMAT SECARA TERPERINCI
Apabila memikirkan bagaimana untuk mencapai matlamat, anda perlu
mengajukan soalan berikut agar dapat membantu anda untuk memberi tumpuan kepada
sub-matlamat yang lain:
a)
Apakah kemahiaran yang saya perlukan untuk
mecapai matlamat?
b)
Apakah maklumat dan pengetahuan yang saya
perlukan?
c)
Apakah bantuan atau kerjasama yang saya
perlukan?
d)
Apakah sumber yang saya perlukan?
e)
Apakah yang boleh menghalang sesebuah kemajuan?
f)
Adakah saya sedang membuat andaian?
g)
Adakah terdapat cara yang lebih baik untuk
melakukan sesuatu?
22. DEFINISI OBJEKTIF
a)
Objektif adalah sesuatu kenyataan tentang apa
yang akan dilakukan dan perlu dinyatakan dari segi keputusan. Bantuan mnemonic
untuk menulis objektif adalah SMART (Specific,
Measurable, Attainable, Result-oriented,
Time-limited)
i.
Specific
(Khusus) – sesuatu objektif mestilah khusus dengan satu keputusan kekunci.
ii.
Measurable
(Boleh diukur) – Sesuatu objektif perlulah boleh diukur dan hanya objektif
yang mempengaruhi tingkah laku dengan cara yang boleh diukur boleh menjadi
berkesan dengan optimum.
iii.
Attainable
(Boleh dicapai) – sesuatu objektif mesti dicapai dengan sumber-sumber yang
sedia ada dan mestilah realistic.
iv.
Result-oriented (Berpaksikan keputusan) –
sesuatu keputusan perlu menjadi matlamat penting untuk organisasi.
v.
Time-limited
(Masa yang terhad) – sesuatu objektif mesti boleh dikesan dan objektif
khusus membolehkan keutamaan masa ditetapkan dan masa yang akan digunakan ke
atas objektif yang sebenar.
2.1
PENULISAN OBJEKTIF BERMAKNA
Walaupun peraturan ini adalah sukar dibangunakan, berikut mungkin berguna
semasa menulis objektif:
a)
Mulakan dengan sesuatu tindakan atau pencapaian
kata kerja. (gunakan bentuk infinitive kata kerja. Iaitu bermula dengan
“untuk”)
b)
Kenal pasti hasil tunggal utama bagi setiap
objektif
c)
Nyatakan anggara tarikh siap
d)
Pastikan matlamat yang ditetapkan adalah sesuatu
yang boleh dikawal.
e)
Untuk menguji kesahihan matlamat SMART, Tanya
diri anda soalan-soalan berikut:
Ø
S = apakah
matlamat saya sebenarnya?
Ø
M = apakah
bentuk kerja yang baik?
Ø
A =
adakah matlamat saya bermakna?
Ø
R =adakah
matlamat saya bermakna?
Ø
T +
adakah matlamat saya boleh dikesan?
Persamaan berikut mugkin berguna dalam penulisan objektif :
OBJEKTIF : untuk (+ katakerja
+ penetapan matlamat + tarikh akhir)
No comments:
Post a Comment