Wednesday, October 28, 2015

EMPLOYABILITY SKILLS (KEPERLUAN LATIHAN PERSONAL)

KEPERLUAN LATIHAN PERSONAL
1     1.  Pengenalan.
  •          Mengenal pasti keperluan latihan merupakan batu loncatan sdalam sistem pengurusan latihan yang sesuai di mana seluruh arahan latihan yang diprogramkan dibina.

Latihan adalah proses yang berterusan. Sekurang-kurangnya, latihan perlu disediakan:
  •          Apabila seseorang menyertai organisasi
  •          Apabila seseorang menganggap tanggungjawab baru
  •          Apabila prestasi kerja seseorang memerlukan penambahbaikan
  •          Apabila keadaan baru memerlukan perubahan dalam produk, teknologi dasar, amalan atau prosedur.

Oleh itu program latihan yang dibangunkan mengambil kira banyak factor seperti:
  •    Keperluan pekerja untuk mempelajari kemahiran dan maklumat khusus.
  •    Dasar-dasar yang menetukan bagaimana matlamat organisasi akan tercapai.
  •       Kehendak dan keperluan pelanggan yang menggunakan produk dan perkhidmatan organisasi konsep dan teori yang jika digunakan boleh membantu pekerja meningkatkan produktiviti baru.

2    2.   Jenis-jenis latihan

2.1   latihan dalaman
  •       latihan dalaman yang dijalankan adalah berbeza bagi pekrja-pekerja baru, pengurus kumpulan latihan dan eksekutif, untuk meningkatkan prestasi kerja mereka atau persediaan bagi mereka untuk kenaikan pangkat.
2.2 latihan formal 
  •       latihan formal merupakan salah satu aktiviti-aktiviti yang telah dibentuk dalam pelan latihan sesebuah organisasi.
2.3 latihan tidak formal
  •       latihan tidak formal merujuk kepada latihan yang dijalankan oleh setiap penyelia individu yang dianggap wajar dan perlu.
2.4 latihan awal
  •       latihan awal merujuk kepada sebarang aktiviti untuk menyediakan pekerja baru dalam mengendalikan tugas pertamanya.
2.5 latihan orientasi
  •       latihan orientasi adalah proses memberi seorang pekerja baru gambaran tentang organisasi itu. ia mungkin mengandungi maklumat tentang sejarah organisasi, pengasas dan penganti mereka.
2.6 latihan semula
  •       jika seseorang membuat banyak kesilapan di tempat kerja atau tidak tahu rutin tugasan yang diberikan, latihan semula mungkin diperlukan. latihan semula adalah proses melatih semula pekerja dalam kemahiran yang dia perlu belajar dalam latihan awal.
2.7 latihan kenaikan pangkat
  •       apabila pekerja bersedia untuk maju dari satu tugas kepada tugasan lain, dia mungkin perlu mendapatkan kemahiran atau pengetahuan untuk melaksanakan tugas baru. latihan seperti ini diperlukan dalam latihan kenaikan pangkat. oleh itu, arahan khas dalam latihan kenaikan pangkat bergantung kepad bidang tugas yang bakal dipertanggungjawabkan keatas pekerja tersebut.
2.8 latihan berterusan
  •       latihan berterusan melampaui latihan awal dalam memberika pekerja maklumat yang wajar dan perlu. tujuan adalah untuk memastikan kakitangan sentiasa maklum tentang apa-apa perubahan dalam persekitaran kerja, melanjutkan latihan mereka untuk memasukkan maklumat kerja yang lebih m aju atau untuk memperbaiki sikap mereka terhadaprakan sekerja, penyelia dan pelanggan. 
3. menubuhkan program latihan formal

  • keputusan latihan adalah sukar diukur. salah satu sebabnya ialah jurulatih sering gagal unutk menetapkan matlamat tertentu. masalah boleh diatasi dengan menggunakan pendekatan sistem untuk latihan, iaitu dengan berhati-hati merancang setipa langkah dengan lebih teliti.
      3.1 penggunaan analisis pekerjaan
  • langakah pertama dalam pendekatan sistem untuk latihan adalah untuk menetukan jenis latihan diperlukan untuk kerja tertantu.
     3.2 penggunaan objektif tingkahlaku
  • kaedah pendekatan sistem menetukan jenis tugas-tugas yang perlu dipelajari bagi menetukan tingkah laku yang akan berlaku. unutk melakukan ini, jurulatih mesti memastikan bahawa setiap matlamat latihan boleh diukur, tingkah laku yang dijangka dinyatakan, dan standard prestasi yang boleh dinyatakan.
4. keperluan latihan 
  • organisasi biasanya menggunakan jumlah kakitangan pengurusan yang mencukupi dan kakitanagn bukan pengurusan dengan kecekapan yang diperlukan untuk menjalankan tugas yang diberikan yang membawa kepada pencapaian objektif organisasi.
     4.1 penilaian keperluan latihan 
  • hampir semua buku dan latihan mencadangkan format penilaian keperluan latihan sebagai pra-syarat untuk latihan yang diprogramkan.
     4.2 pendekatan untuk mengenalpasti keprluan latihan
  • terdapat dua pendekatan untuk mengenal pasti keperluan latihan yang tepat bagi setiap kakitangan yang berbeza terutamanya kakitangan pengurusan - analisis peranan dan analisis kerja.

     4.3 latihan luaran 
  • apabila menggunakan latihan luaran, latihan disampaikan oleh sebuah organisasi latihan luar yang berdaftar dan selalunya dalam bentuk "classroom-based" dipremis organisasi latihan.
    4.4 latihan dalaman
  • latihan dalaman diadakan di premis organisasi itu sendiri dan biasanya diberikan oleh kakitangan penyedia latihan.
    4.5 pelan latihan
  • memahami tentang pekerja dalam satu organisasi dan berbincang dengan kakitangan pengurusan dapat membantu jurulatih dalam memahami peluang, kelemahan dan ancaman dalam sesuatu organisasi.
    4.6 status latihan 
  • analisis organisasi membantu jurulatih menganalisa pelbagai keperluan latihan dan memutuskan status latihan sama ada mereka diganti, tidak mencukupi atau ia adalah sebahagian keperluan latihan.
   4.7 perbelanjaan latihan
  • jumlah keperluan latihan organisai membantu dalam menetukan keutamaan keperluan latihan dan fasa-fasa di mana ia sepatutnya dipenuhi. ini memerlukan peruntukan kewangan untuk memenuhi perbelanjaan ke atas aktivit ini.


No comments:

Post a Comment