Monday, July 11, 2016

UNICAST ADDRESS

Unicast address adalah alamat yang mengenal pasti nod yang unik pada rangkaian. Unicast menangani terdapat di IPv4 dan IPv6 dan biasanya merujuk kepada penghantar tunggal atau seorang penerima tunggal, walaupun ia boleh digunakan dalam kedua-dua menghantar dan menerima.

Satu alamat paket unicast dipindahkan kepada nod rangkaian, yang termasuk alamat antara muka. Alamat unicast kemudian dimasukkan ke dalam paket destinasi, yang dihantar ke destinasi peranti rangkaian.

Unicast adalah bentuk yang paling biasa IP menangani. Unicast address mengenal pasti peranti rangkaian, seperti stesen kerja atau pelayan. Satu alamat unicast pada rangkaian kawasan tempatan (LAN) mengandungi awalan subnet dan ID antara muka.

Unicast address digunakan dalam keadaan di bawah ini:

  1. Tidak ditentukan Muka Alamat: A alamat unicast dengan nilai 0: 0: 0: 0: 0: 0: 0: 0 digunakan jika tiada alamat antara muka yang tidak dinyatakan.
  2. Gelung balik Alamat: A alamat unicast dengan nilai 0: 0: 0: 0: 0: 0: 0: 1 digunakan untuk menentukan alamat gelung balik digunakan untuk mengarahkan paket sumber mereka.

No comments:

Post a Comment